Новина!!!Май ще има изпит за нотариуси!!
Публикувано на: 11 Фев 2004, 09:56
Вчера - 10.02.2004г. ВАС се е произнесъл по искането за спиране изпълнението на заповедта за провеждане на конкурса за нотариуси.Ето определението.Май все пак изпит ще има.Освен ако на 21.04.не решат спора и не се произнесат до 10.05.
ОПРЕДЕЛЕНИЕ
по хода на делото
София, 10.02.2004
Върховният административен съд на Република България - Пето отделение, в закрито заседание на десети февруари две хиляди и четвърта година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: АЛЕКСАНДЪР ЕЛЕНКОВ
ЧЛЕНОВЕ: ЕКАТЕРИНА ГРЪНЧАРОВА
ДИАНА ДОБРЕВА
при секретар и с участието
на прокурора изслуша докладваното
от съдията ДИАНА ДОБРЕВА
по адм. дело № 487 / 2004.
Производството е по реда на чл. 15, ал. 1 от Закона за Върховния административен съд (ЗВАС).
Образувано е по молба на Съвета на нотариусите на Нотариалната камара на Република България - жалбоподател по адм. дело № 487/2004 г., с която се иска спиране на изпълнението на обжалваната заповед № ЛС-08-100/16.12.2003 г. на министъра на правосъдието (Обн. ДВ, бр. 1/06.01.2004 г.). Твърди се, че ако изпълнението й се осъществи преди постановяване на съдебното решение, то ще обезсмисли съдебния процес и ще накърни правата както на членовете на Нотариалната камара, така и на всички заинтересовани лица.
След анализ на изтъкнатите от жалбоподателя съображения и на приложените по делото доказателства, настоящият съдебен състав намира, че молбата е неоснователна.
Общото правило на чл. 15, ал. 1 от ЗВАС гласи, че жалбата или протестът срещу нормативен акт или общ административен акт не спира изпълнението му. Като изключение от правилото, този законов текст допуска и възможността за спиране на изпълнението от съда, но без да посочва основанията за това. Съдебната практика приема, че спиране на изпълнението се налага, ако в противен случай необратимо биха били накърнени нечии права или законни интереси или ако тяхната бъдеща защита би се оказала съществено затруднена. По този начин се цели защита на засегнатите лица до приключване на административния спор с влязъл в сила съдебен акт. Както се спомена по-горе, при общите и нормативните административни актове тази защита не е предвидена ex lege, а спирането зависи единствено от преценката на съда, дали и доколко за жалбоподателя ще настъпят непоправими вреди от изпълнението на акта.
В случая съдът счита, че искането за спиране изпълнението на обжалваната заповед следва да бъде оставено без уважение поради непредставяне на доказателства за наличието на основания, обуславящи спиране на изпълнението. Текстът, с който се мотивира искането за спиране, е бланкетен. Не се посочва, какъв правнозащитен интерес на членовете на Нотариалната камара би бил увреден от евентуалното изпълнение на обжалваната заповед и провеждането на обявения с нея конкурс. Не става ясно кои са заинтересованите лица и защо всички те ще претърпят неблагоприятни последици от изпълнението. Изтъкнатият аргумент, че изпълнението на заповедта ще обезсмисли нейното обжалване, не може да бъде споделен. Ако при разглеждане на делото по същество съдът намери жалбата за основателна и отмени атакуваната заповед, това ще доведе до отпадане на предизвиканите от нея правни последици.
Други основания в подкрепа на молбата за спиране на изпълнението не са посочени. Не може и да се приеме, че изтъкнатите в жалбата отменителни основания могат да послужат като обстоятелства, обуславящи необходимостта от такова спиране. Те се отнасят единствено до законосъобразността на заповедта - въпрос, който следва да се разгледа в производството по същество, докато спирането на изпълнението е въпрос на целесъобразност и зависи от самостоятелни основания.
По горните съображения настоящият съдебен състав приема, че не са налице предпоставки за спиране на изпълнението на обжалваната заповед. Не се установява конкретен вредоносен резултат, до който изпълнението би могло да доведе. Ако неблагоприятни последици все пак настъпят, те не са необратими и могат да се заличат в резултат от успешното обжалване на заповедта, стига да са налице основанията за това.
С оглед гореизложеното Върховният административен съд, пето отделение
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ молбата на Съвета на нотариусите на Нотариалната камара на Република България за спиране на изпълнението на заповед № ЛС-08-100/16.12.2003 г. на министъра на правосъдието, с която е насрочен конкурс за нотариуси за заемане на вакантните места по съдебни райони.
Вярно с оригинала, ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/ Александър Еленков
секретар: ЧЛЕНОВЕ: /п/ Екатерина Грънчарова
/п/ Диана Добрева
ОПРЕДЕЛЕНИЕ
по хода на делото
София, 10.02.2004
Върховният административен съд на Република България - Пето отделение, в закрито заседание на десети февруари две хиляди и четвърта година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: АЛЕКСАНДЪР ЕЛЕНКОВ
ЧЛЕНОВЕ: ЕКАТЕРИНА ГРЪНЧАРОВА
ДИАНА ДОБРЕВА
при секретар и с участието
на прокурора изслуша докладваното
от съдията ДИАНА ДОБРЕВА
по адм. дело № 487 / 2004.
Производството е по реда на чл. 15, ал. 1 от Закона за Върховния административен съд (ЗВАС).
Образувано е по молба на Съвета на нотариусите на Нотариалната камара на Република България - жалбоподател по адм. дело № 487/2004 г., с която се иска спиране на изпълнението на обжалваната заповед № ЛС-08-100/16.12.2003 г. на министъра на правосъдието (Обн. ДВ, бр. 1/06.01.2004 г.). Твърди се, че ако изпълнението й се осъществи преди постановяване на съдебното решение, то ще обезсмисли съдебния процес и ще накърни правата както на членовете на Нотариалната камара, така и на всички заинтересовани лица.
След анализ на изтъкнатите от жалбоподателя съображения и на приложените по делото доказателства, настоящият съдебен състав намира, че молбата е неоснователна.
Общото правило на чл. 15, ал. 1 от ЗВАС гласи, че жалбата или протестът срещу нормативен акт или общ административен акт не спира изпълнението му. Като изключение от правилото, този законов текст допуска и възможността за спиране на изпълнението от съда, но без да посочва основанията за това. Съдебната практика приема, че спиране на изпълнението се налага, ако в противен случай необратимо биха били накърнени нечии права или законни интереси или ако тяхната бъдеща защита би се оказала съществено затруднена. По този начин се цели защита на засегнатите лица до приключване на административния спор с влязъл в сила съдебен акт. Както се спомена по-горе, при общите и нормативните административни актове тази защита не е предвидена ex lege, а спирането зависи единствено от преценката на съда, дали и доколко за жалбоподателя ще настъпят непоправими вреди от изпълнението на акта.
В случая съдът счита, че искането за спиране изпълнението на обжалваната заповед следва да бъде оставено без уважение поради непредставяне на доказателства за наличието на основания, обуславящи спиране на изпълнението. Текстът, с който се мотивира искането за спиране, е бланкетен. Не се посочва, какъв правнозащитен интерес на членовете на Нотариалната камара би бил увреден от евентуалното изпълнение на обжалваната заповед и провеждането на обявения с нея конкурс. Не става ясно кои са заинтересованите лица и защо всички те ще претърпят неблагоприятни последици от изпълнението. Изтъкнатият аргумент, че изпълнението на заповедта ще обезсмисли нейното обжалване, не може да бъде споделен. Ако при разглеждане на делото по същество съдът намери жалбата за основателна и отмени атакуваната заповед, това ще доведе до отпадане на предизвиканите от нея правни последици.
Други основания в подкрепа на молбата за спиране на изпълнението не са посочени. Не може и да се приеме, че изтъкнатите в жалбата отменителни основания могат да послужат като обстоятелства, обуславящи необходимостта от такова спиране. Те се отнасят единствено до законосъобразността на заповедта - въпрос, който следва да се разгледа в производството по същество, докато спирането на изпълнението е въпрос на целесъобразност и зависи от самостоятелни основания.
По горните съображения настоящият съдебен състав приема, че не са налице предпоставки за спиране на изпълнението на обжалваната заповед. Не се установява конкретен вредоносен резултат, до който изпълнението би могло да доведе. Ако неблагоприятни последици все пак настъпят, те не са необратими и могат да се заличат в резултат от успешното обжалване на заповедта, стига да са налице основанията за това.
С оглед гореизложеното Върховният административен съд, пето отделение
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ молбата на Съвета на нотариусите на Нотариалната камара на Република България за спиране на изпълнението на заповед № ЛС-08-100/16.12.2003 г. на министъра на правосъдието, с която е насрочен конкурс за нотариуси за заемане на вакантните места по съдебни райони.
Вярно с оригинала, ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/ Александър Еленков
секретар: ЧЛЕНОВЕ: /п/ Екатерина Грънчарова
/п/ Диана Добрева