Страница 1 от 1

Кодексът за соц.осигуряване,противоречи ли на Конституцията?

МнениеПубликувано на: 19 Авг 2008, 16:56
от neno_er
Параграф 6 от преходните и заключителни разпоредби гласи, че:
Максималният размер на пенсиите отпуснати до 31.12.2009г. се равнява на 35% от максималния осигурителен доход за предходната година и т.н. което означава, че отпуснатите след тази дата пенсии ще се получават в пълен размер.
Това не противоречи ли на Конституцията, че всички български граждани имат равни права?
Защо , хора пенсионирали се при едни и същи условия ще получават различни пенсии само пореди разлика в датата на пенсиониране?
Да не говорим, че тези преди 31.12.2009г. вече са ощетени от така наречения "таван".
И може ли един нормативен документ да действа със задна дата?

Re: Кодексът за соц.осигуряване,противоречи ли на Конституци

МнениеПубликувано на: 20 Авг 2008, 15:03
от system
neno_er написа:Параграф 6 от преходните и заключителни разпоредби гласи, че:
Максималният размер на пенсиите отпуснати до 31.12.2009г. се равнява на 35% от максималния осигурителен доход за предходната година и т.н. което означава, че отпуснатите след тази дата пенсии ще се получават в пълен размер.
Това не противоречи ли на Конституцията, че всички български граждани имат равни права?
Защо , хора пенсионирали се при едни и същи условия ще получават различни пенсии само пореди разлика в датата на пенсиониране?
Да не говорим, че тези преди 31.12.2009г. вече са ощетени от така наречения "таван".
И може ли един нормативен документ да действа със задна дата?

Предполагам, че с това си изложение се домогвате до отговор по конкретен Ваш проблем.
Въпреки че не ми е в стила, ще Ви разкажа за един мой проблем в тази материя. Ще бъде полезно за Вас.
Аз съм юрист с 12 годишен стаж. Имам претенции да разбирам малко от осигурително право, защото съм работил с тази материя известно време. Тази пролет майка ми реши да подаде документи за пенсиониране по инвалидност - вмятам само, че документите бяха напълно редовни, не сме се опитвали да ги прекарваме по "втория" начин. Естествено, тя очакваше аз като юрист да придвижа документите й.
Знаете ли какво направих ? Не стъпих в поделението на НОИ. Отидох при най-добрия адвокат (по-точно, адвокатка) по осигурително право в нашия град и, смея да твърдя, един от добрите специалисти по тази (не лесна) материя в страната. Казах й проблема, тупнах документите на бюрото й, броих й една сума за разноски и хонорар и казах "действай".
Това направих аз - юристът. Не смятате ли, че с още по-голяма сила това ще се отнася за Вас ? Мислите ли, че някой от нас във форума може да Ви даде ценен, адекватен и обоснован съвет, без да познава в детайли проблема Ви, без да се е запознал с документите ?

А самият въпрос, с който "обличате" проблема си, е некоректно и неясно зададен. Все пак, кратък отговор: Не, не противоречи на Конституцията. Напълно естествено е възникването на правото на пенсия в различно време да е свързано с различни предпоставки и размерът на пенсията да се определя по различен начин. Равенство пред закона по смисъла на конституцията означава най-общо, че при еднакви материалноправни предпоставки (вкл. време) по силата на закона за всеки гражданин възникват еднакви материалноправни последици.