ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦЕЦКА ЦАЧЕВА: Първи в парламентарния контрол днес ще отговаря Цветан Цветанов - заместник министър председател и министър на вътрешните работи, на въпрос на народния представител Михаил Михайлов относно използването на държавните таксови марки като платежни документи при издаване на лични документи от МВР.
Заповядайте, господин Михайлов, да развиете въпроса си.
МИХАИЛ МИХАЙЛОВ (СК): Уважаема госпожо председател, уважаеми господин вицепремиер и министър на вътрешните работи! В Закона за държавните такси, чл. 2, ал. 1 е записано: „Държавните такси са прости и пропорционални. Те се заплащат с държавна таксова марка или в брой”.
В същия закон чл. 4 гласи: „Държавните такси се заплащат:
д) за издаване и подмяна на български лични документи, за даване разни визи за паспорти и корабни патенти”.
В Преходните разпоредби на закона, § 2 се казва: „Този закон не засяга таксите, събирани от”, след което са изброени всички законни случаи, но там не влиза Законът за българските лични документи.
В официалния сайт на МВР, в страницата за лични документи, в нейната подстраница „Такси” пише: „Таксите за нови български лични документи съгласно Тарифа № 4 за таксите, които се събират в системата на МВР по Закона за държавните такси”.
В споменатата Тарифа № 4 са указани само видовете такси и техните размери, но не се споменава абсолютно нищо за начина и средствата за плащането им в нито един от разделите, включително в раздели VІІ и VІІа, отнасящи се за личните документи.
Моят въпрос към Вас е: защо на гишетата за заявления за лични документи не се приемат като платежен документ държавни таксови марки, както е по закон? Явяват ли се те законен платежен документ, както е указано в Закона за държавните такси, чл. 2, ал. 1 и чл. 4, т. „д”?
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦЕЦКА ЦАЧЕВА: За отговор – заместник министър-председателят и министър на вътрешните работи господин Цветан Цветанов.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин Михайлов! Съгласно текста на § 28 от Преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за българските документи за самоличност е установено, че събираните такси от издаването на документите за самоличност, документите за пребиваване в Република България и за управление на моторно превозно средство постъпват по отделна сметка за чужди средства в Министерството на вътрешните работи и се ползват за погасяването на: задължения към фирми-изпълнители във връзка с придобиване на активи или ползването на услуги съгласно сключен договор, свързан с издаването на документи за самоличност; за пребиваването в Република България; за управление на моторни превозни средства; за покриване на разходи по бюджета на Министерството на вътрешните работи за съответната година. Средствата, необходими за покриване на разходите по ал. 1, т. 2 на цитираната разпоредба, се прехвърлят и разходват по бюджета на Министерството на вътрешните работи за съответната година.
Следователно е налице законово основание формираните приходи от такси за издаване на български лични документи да се разходват за специални цели. Това предполага точно отчитане на постъпленията и изключва заплащането на държавни такси за издаването на български лични документи чрез държавни таксови марки, приходите от които на основание чл. 1, ал. 1 от Закона за държавните такси постъпват в републиканския бюджет още от момента на закупуването им от техните разпространители.
Отделно от това в чл. 2, ал. 1 от Закона за държавните такси е определено, че те се заплащат в брой или с държавна таксова марка, но в следващото изречение е посочено, че министърът на финансите определя в кои случаи таксите се събират в брой. В момента липсва такъв нормативен акт. За да се приложи заплащането на държавни такси с държавна таксова марка, е необходимо Министерството на финансите да изпълни изрично разпоредбата на чл. 2, ал. 1 от Закона за държавните такси. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦЕЦКА ЦАЧЕВА: За реплика – господин Михайлов.
МИХАИЛ МИХАЙЛОВ (СК): Всъщност се получава следното. В закона е записано, че държавните таксови марки са платежно средство, а се оказва, че целесъобразността е по-важна от законосъобразността. (Шум и реплики от КБ.) В този случай е това.
Веднага Ви задавам въпроса: защо Министерският съвет не инициира, ако държавните таксови марки са анахронизъм, най-вероятно има цял отдел в Министерството на финансите, който се занимава с това, ще се икономиса от контрол, отчитане, разпространение, дейност, тогава да се види наистина необходими ли са тези държавни таксови марки като платежно средство?! Ако се смята, че са анахронизъм в момента, в реалностите, да се стимулира събирането на банкови такси, които в края на годината могат да бъдат облагани и да се увеличава приходът в държавния бюджет. Наистина би могло да се мисли за тяхното отстраняване. (Шум и реплики от КБ.)
Другото като допълнителен въпрос: мои колеги – господин Бакалов и господин Шарков, преди два дни са били за подновяване на шофьорски книжки. Те ми казаха да Ви задам въпрос: за 25 лв. шофьорска книжка са платили 4,80 лв. такса в банката.
РЕПЛИКИ ОТ КБ: Кажи банката!
МИХАИЛ МИХАЙЛОВ: Забележете, за талон 1 лв. – такса 3 лв.! Таксата струва три пъти по-скъпо от талона! Къде е логиката въобще на всички тези плащания?!
Току-що ми обърнаха внимание и ми казаха да Ви попитам за тези неща, защото това е реалността за всеки български гражданин: за издаване на нов талон таксата е 3 лв., а талонът струва 1 лв.
И следващият въпрос, който се подхвърля – колегите търсят механизма за избор на банката, където става извършването. Защо да е само една банка?
В Германия при посещение, където бяхме цялата парламентарна група по линия на Европейската народна партия, ги питахме. Във всяка провинция, навсякъде си има пазарен механизъм, по който се определя това.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦЕЦКА ЦАЧЕВА: Времето, господин Михайлов.
МИХАИЛ МИХАЙЛОВ: Ако наистина се правят нещата така, че държавната таксова марка да не се използва като платежно средство, може би като Ваша инициатива, не виждам защо да се харчат пари тогава.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦЕЦКА ЦАЧЕВА: Заповядайте за дуплика, господин вицепремиер.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин Михайлов! Понеже задавате допълнителни въпроси, ще се постарая да Ви отговоря в допълнение на първия зададен въпрос.
Връщайки се в историята откога е ограничена възможността таксовите марки да бъдат платежно средство при издаването на лични документи, трябва да се върнем към годината 1996. Оттогава всъщност това нещо е преустановено и има този вакуум, за който говорите.
За въпроса, който ми зададохте, и за това, което колегите ми подадоха като подготовка за отговора днес, ще информирам финансовия министър Дянков, за да видим какви са възможностите.
Това, което се постарах да Ви обясня в моя отговор, или не сте слушали добре, или просто не можете да го разберете. Когато има договор на Министерството на вътрешните работи с фирма, която изпълнява тази услуга, за която Вие в момента казвате, всички постъпления отиват по специална сметка и всъщност от тези таксови марки, от които постъпленията са влезли в Републиканския бюджет при тяхното закупуване в еди-кой си период от време, ние не можем да водим тази отчетност и всъщност ще нарушим дисциплината в това, което трябва да има като отчетност при събирането на тези средства.
Това, което казвате за банките - не зная дали сте слушали, може би тогава, когато правехме корекцията в закона, не сте бил в пленарната зала, когато обяснявахме какви са тарифите, които ще бъдат и каква е социалната политика на правителството за тези, които са инвалиди, които са в неравностойно положение. Ние сме направили много по-ниска цена за издаването на тези лични документи. Тогава аз изпратих писмо до банките за парите, които се вземат за пенсионерите или за хората в неравностойно положение. Оказва се, че тяхната тарифа е по-ниска от превода, който всъщност взимат банките, за което Вие казахте – около 3 лева. Тогава от банките казаха, че това не може да бъде променено. Обръщението беше към нас - специално за тази категория хора да има малко социален аспект. Но това са търговски банки, които си определят цените и ние не можем да им влияем.
РЕПЛИКА ОТ КБ: Коя е банката?
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Що се касае до въпроса, който ми задавате отляво – банката, която е обслужвала и при управлението на тройната коалиция, тя е банката, която е в тези пунктове, които вие може би визирате.
В момента таксите могат да се плащат във всяка една банка, стига да знаете банковата сметка, по която трябва да бъдат преведени. Според мен това са излишни спекулации, в които искате да въвлечете темата. Мисля, че господин Миков е запознат и също може да ви обясни.